Dierenarts Laarne - Barbara Van Vossel

Spoed

Vaccinatie Katten

Kattenziekte

Kattenziekte is een dodelijke, virale en zeer besmettelijke ziekte en veroorzaakt darmontstekingen. Het virus tast de witte bloedcellen aan die zorgen voor de afweer van uw kat. Hierdoor is de kat in geval van besmetting ook erg vatbaar voor andere infecties, zoals bijvoorbeeld longontsteking. Kattenziekte wordt via besmet braaksel of diarree overgebracht. Als de kat door een besmet gebied loopt en zich erna vervolgens gaat wassen bestaat de kans dat de kat besmet wordt. Het virus kan niet tegen zonlicht. Daarom komt de ziekte vooral voor in de herfst en in de winter. Vanwege de inentingen tegen de ziekte, komt de kattenziekte wel steeds minder vaak voor. Wilde katten en niet ingeënte katten zijn nog reservoirs (besmettingshaarden) voor de ziekte. Symptomen kattenziekte:

• braken
  • buikpijn
  • (hoge) koorts
  • uitdroging

Kattenziekte is erg gevaarlijk voor katten. Meer dan de helft van de katten die kattenziekte krijgen, overleven het niet.

Preventie kattenziekte

Voldoende moedermelk zorgt ervoor dat kittens afweerstoffen ontwikkelen tegen kattenziekte. In combinatie met het enten bescherm je je kat goed tegen de kattenziekte.

Niesziekte

Niesziekte is een van de meest voorkomende ziekten bij katten. Niesziekte wordt veroorzaakt door verschillende bacteriën en virussen. Klimaat en huisvesting (hygiëne) van de kat spelen hierbij een belangrijke rol. Niesziekte is erg besmettelijk. De niesziekte kent veel varianten. Katten kunnen een milde of een zwaardere infectie oplopen.

Symptomen niesziekte:

• niezen
  • dicht klevende ogen door etter en waterige ogen

Ook de luchtwegen en het maagdarmkanaal kunnen bij een zwaardere variant van de ziekte aangetast worden. Koorts en verminderde eetlust door zweren op de tong is ook een gevolg.
Besmetting gebeurt vooral door contact met andere besmette katten of materialen. Als een kat met de niesziekte niest, komen vochtige druppeltjes in de lucht terecht. Die besmette druppeltjes kunnen via luchtstromen lange afstanden afleggen. Als je je kat naar een kattenpension brengt, zullen de pensions in de meeste gevallen vereisen dat je kat tegen niesziekte is ingeënt.

Preventie niesziekte

Door middel van het inenten van je kat kun je niesziekte voorkomen. Als je kat al besmet is met de niesziekte, zul je moeten wachten met enten tot je kat weer beter is.
In geval van besmetting
Als je kat de symptomen vertoond die bij niesziekte horen en je vermoed dat je kat besmet is, neem dan contact op met je dierenarts. Uitdroging kan tegen gegaan worden met behulp van een vochtinfuus. Tevens kan de kat vloeibaar voedsel krijgen om verdere verzwakking tegen te gaan. Tenslotte kan de dierenarts antibiotica voorschrijven om eventuele andere infecties te voorkomen.

Vaccinatie honden

Hondenziekte

Hondenziekte is een virale ziekte en veroorzaakt ontstekingen in de darmen en hersenvliesontsteking. Hondenziekte staat ook wel bekend als de ziekte van Carré en is zeer besmettelijk.
De eerste symptomen waaraan u de hondenziekte kunt herkennen zijn:

• apathie
  • hoesten
  • loopneus
  • niezen
  • oogontsteking

De meeste van deze symptomen lijken wellicht vrij onschuldig omdat ze lijken op een griepvirus. Dat maakt het juist zo gevaarlijk. Hondenziekte is namelijk een van de gevaarlijkste ziekten voor honden. Na de eerste symptomen wordt de hond plotseling heel ziek. Zodra het virus het zenuwstelsel heeft aangetast, is het meestal te laat voor de hond. De helft van het aantal honden dat de hondenziekte krijgt, haalt het niet.

Preventie hondenziekte

Om te voorkomen dat je hond de hondenziekte krijgt, is het belangrijk om je hond in te enten.. Vooral voor jonge honden is het inenten tegen de hondenziekte erg belangrijk, maar ook oudere honden kunnen besmet raken.

Parvo

Parvo is een virale ziekte die vooral de spijsvertering van de hond aantast. Honden die besmet zijn met Parvo hebben een hele geringe kans om het te overleven. Een hond hoeft alleen maar te snuffelen aan de uitwerpselen van een besmette hond en de ziekte heeft zich al verspreid. Het Parvo virus zorgt vervolgens voor darmontstekingen wat de drie volgende symptomen tot gevolg heeft:

• braken (waarbij ook bloed in het braaksel te constateren valt);
  • stinkende en bloederige diarree;
  • hoge temperatuurswisselingen: koortsig of juist extreem koud als de hond stervende is, omdat het virus al vergevorderd is.

Een virus vermeerdert zich altijd in cellen, waarbij het virus de cellen vervolgens vernietigt. Het Parvo virus heeft een voorkeur voor cellen die aan het delen zijn. Dat is voornamelijk in het maagdarm-bereik van je hond, maar bij jonge honden delen de cellen van de hartspier zich ook nog. Daarom zorgt het Parvo virus er bij jonge honden voor dat zij fatale hartproblemen krijgen. Tevens is geconstateerd dat de rassen Dobermanns en Rottweilers gevoeliger zijn voor besmetting met Parvo.

Preventie Parvo

De moedermelk zorgt ervoor dat puppy’s afweerstoffen ontwikkelen tegen Parvo. Parvo wordt daarom tegenwoordig minder snel ontwikkeld. Inenten van de hond is daarnaast ook belangrijk om 100% zeker te zijn.

Leverziekte (Hepatitis Contagiosa Canis)

Leverziekte is erg besmettelijk en wordt veroorzaakt via het CAV-1 virus. Dit virus verspreidt zich voornamelijk via de urine van honden die besmet zijn met de leverziekte. Leverziekte tast de lever van de hond aan. Vooral voor jonge honden is het een gevaarlijke ziekte. Bij een snel verloop van de ziekte kan de hond sterven zonder symptomen te vertonen. Bij een traag verloop van de ziekte is leverziekte te herkennen aan:

• geelzucht
  • koorts
  • oogontsteking
  • meer drinken en plassen
  • verminderde eetlust

Deze symptomen zijn nogal vaag. Vooral de hoge koorts is een gevaarlijk aspect van leverziekte. Die hoge koorts kan ontstaan door de ontsteking van de lever, wat uiteindelijk tot de dood van de hond zal leiden.

Preventie Leverziekte

Door het inenten van je hond, kun je de leverziekte voorkomen. Het vaccin tegen de leverziekte zit in het cocktailvaccin.

Leptospirose

Leptospirose is een bacteriële infectie die wordt overgebracht door urine van besmette honden en knaagdieren. De lever en de nieren van de hond worden door deze ziekte aangetast. Het risico voor de hond om de Ziekte van Weil op te lopen is vooral hoog in gebieden met veel water. Stilstaand en vervuild water, zoals besmet water in plassen, vijvers of sloten zijn mogelijke besmettingshaarden. Als je hond van dit water drinkt of er in zwemt, zal hij besmet raken.
Symptomen:

• anorexia
  • braken
  • hoge koorts
  • uitdroging

Let vooral op als je ziet dat je hond donkergele urine produceert of slijmvliezen die geel verkleuren. Dit is een sterke indicatie voor Leptospirose. Leptospirose  is ook besmettelijk voor mensen.

Preventie Leptospirose

Het inenten van je hond tegen de bacteriën die leptospirose veroorzaken, biedt in principe voldoende bescherming tegen een eventuele besmetting.

Kennelhoest

Kennelhoest dankt zijn naam aan de manier waarop de ziekte zich voornamelijk verspreidt: Vaak hebben honden een verminderde weerstand op plaatsen waar veel honden bij elkaar zijn (kennels) vanwege stress en het vele blaffen. Hierdoor zijn de honden vatbaarder voor kennelhoest. Kennelhoest wordt veroorzaakt door verschillende bacteriën en virussen. De belangrijkste virussen zijn het:

• para-influenza-virus
  • canine adenovirus type 2

De belangrijkste bacterie is: Bordetella bronchiseptica
De ziekte is erg besmettelijk. Symptomen vooral tijdens de eerste dagen zijn:

• aanhoudende kriebelhoest, waarbij de hond ook braakbewegingen maakt. Hierbij geeft de hond vaak wit slijm op
  • verminderde eetlust
  • koorts

Preventie kennelhoest

De ziekte is te vergelijken met de menselijke griep. Inenten is dan belangrijk wanneer de hond in aanraking komt met andere honden. Denk daarbij aan het asiel of de hondenschool. Bij veel hondenpensions is het verplicht de hond in te enten tegen kennelhoest. Komt je hond niet of nauwelijks in aanraking met andere honden, dan is vaccinatie niet noodzakelijk.

Hondsdolheid ( Rabiës )

Hondsdolheid is een acute virale infectie. Hondsdolheid wordt via speeksel van een besmet dier (denk aan bijten) overgebracht. Hondsdolheid is gevaarlijk voor ieder zoogdier, dus ook voor mensen.
De ziekte tast het centrale zenuwstelsel aan. Als de bijtwond zich dichter bij de hersenen bevindt, zullen de symptomen ook eerder merkbaar zijn. Toch kan het wel maanden duren voordat de eerste symptomen zich voordoen bij je hond.

Symptomen hondsdolheid:

• Gedragsverandering (agressie): als vossen of knaagdieren bijvoorbeeld besmet zijn met hondsdolheid, bestaat het risico dat ze jou of je hond aanvallen, terwijl deze dieren bij normaal gedrag mensenschuw zijn.
  • Verlammingen: Hierdoor is het stereotype beeld ontstaan van een schuimbekkende hond als kenmerk voor hondsdolheid. Dat is het gevolg van de spieren in de keel die verlamd zijn geraakt. Hierdoor kan het dier niet meer slikken.
  • Hallucinaties.
  • Watervrees.

Preventie hondsdolheid

Hondsdolheid is de laatste tijd in België zelden nog bij een hond aangetroffen. Toch is het belangrijk om de hond hiertegen in te enten omdat het een hele agressieve ziekte is. Inenten van je hond is verplicht als hij mee op reis gaat.

Dierenarts Laarne Barbara Van Vossel

Barbara Van Vossel